‘Groenste’ matras ter wereld komt uit Deventer | Interview

‘Groenste’ matras ter wereld komt uit Deventer | Interview

We verbranden jaarlijks 1,2 miljoen matrassen in Nederland. Daar brengt Auping verandering in. Hoe? Dat lees je hier. Voor InDeventer.


‘Groenste’ matras ter wereld komt uit Deventer

Door Luuk Talens

Deventer – We verbranden in Nederland 1,2 miljoen gebruikte matrassen per jaar. Dat is een stapel van 1000 keer de Eiffeltoren of 4800 keer de Lebuïnuskerk die ieder jaar in vlammen opgaat. De reden? Matrassen kunnen door alle verschillende materialen en lijmsoorten nauwelijks worden gerecycled. Tot nu dan. Want Koninklijke Auping ontwikkelde samen met DSM-Niaga de Auping Revive, de eerste volledig circulaire matras ter wereld.

Revive

“De Revive is een matras die volledig bestaat uit polyester onderdelen. Van bodem tot pocketveren en van schuimlaag tot een pas ontwikkelde lijm’’, vertelt Mark Groot Wassink wijzend naar een ontleed model in de showroom. “Polyester werkt erg ventilerend en is zeer goed herbruikbaar. Zo verbeteren we het slaapcomfort en kunnen we de volledige matras na gebruik verwerken en terugbrengen in een nieuw matras.’’ Hij loopt naar een designbed. “En dit is de Auping Essential. Deze ombouw is ook volledig recyclebaar. Als je dus de Revive-matras hierop doet heb je een volledig herbruikbaar bed.’’

Beschamend

Groot Wassink vertelt bevlogen over de Deventer uitvinding die de wereldwijde bedden- en matrassenindustrie volledig op zijn kop zet. “Ons matras biedt een oplossing voor een groot maatschappelijk probleem’’, legt de manager uit. “Glas, plastic, karton, alles kan worden gerecycled. Maar matrassen worden met miljoenen verbrand. Tot 35 miljoen per jaar in Europa. Dat is schadelijk voor het milieu en ronduit beschamend voor onze branche. We willen met Auping Revive verandering brengen.’’

Het Deventer bedrijf voelt zich geroepen om een kartrekker te zijn in een duurzaamheidsbeweging. “Auping staat van oudsher voor ambacht, kwaliteit en het gebruik van vernieuwende technieken. Wij willen graag de pioniers zijn. De matras is er nu, maar de recycling en de inzameling zijn nog relatief duur en onontdekt terrein. We ondernemen die ontdekkingsreis graag. Ook om anderen te inspireren.’’

Award

Dat laatste lukte in ieder geval al bij de jury van de Circular Award Business, de prijs die Auping begin dit jaar won voor de matras. De jury vond dat de Revive ‘alle hokjes afvinkt van de industrie die we voor ogen hebben.’

De award betekent veel voor het bedrijf, ook al zal het bij weinig lezers een lampje doen branden. “Het is dé prijs voor circulaire innovatie’’, zegt Groot Wassink over de prijs die werd uitgereikt door de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. “Maar de matras moet vooral een startpunt zijn voor circulaire economie in onze branche.’’

Nieuwe wereld

De eerste Revive’s worden nu getest door Landal GreenParks. Particulieren kunnen vanaf het eind van dit jaar een matras aanschaffen. Met een prijs van rond de 800 euro is de Auping Revive nog lang niet voor iedereen te betalen, maar daar komt de komende jaren mogelijk verandering in. Allereerst gaat de fabrikant zelf goedkopere én duurdere modellen produceren. Auping stelt haar kennis echter ook ter beschikking aan concurrenten. “We stimuleren ook andere producenten om mee te gaan in deze beweging. Hoe meer bedrijven mee-ontwikkelen, hoe beter het is. Dit leidt tot betere techniek, minder milieubelasting en een lagere prijs.’’

Bovendien ambieert Auping een branche te creëren die verantwoordelijkheid neemt voor haar producten, ook als deze al over de toonbank zijn gegaan. “We willen ervoor zorgen dat matrassen niet meer worden weggegooid, maar bij ons terugkeren en gerecycled worden. Dat proberen we te bereiken door matrassen in abonnementsvorm aan te bieden, waarbij we ze na vijf jaar ophalen. Of we kunnen met een statiegeldmethode werken, waarbij je geld krijgt als je de matras weer bij ons inlevert. Als wij en meer bedrijven dit gaan doen zorgen we voor een industrie die nauwelijks meer grondstoffen gebruikt en weinig afval produceert. Daar willen we naartoe.’’

Dit interview werd geschreven voor Deventer Stadsmarketing



Zakelijke of persoonlijke interviews voor jouw organisatie?

Wil jij de kracht van een goed interview gebruiken voor jouw marketing en communicatie? De strategische doelen met persoonlijke verhalen een menselijk karakter geven? Ik sta als tekstschrijver en journalist graag voor je klaar. Lees meer over mij als interviewer, of neem direct contact met me op voor meer informatie over mogelijkheden, kosten en ervaringen.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.