Stadstroubadour Deventer: zingend medicijn tegen kille Twittercultuur | Interview

Stadstroubadour Deventer: zingend medicijn tegen kille Twittercultuur | Interview

In de tijd van trolls en keyboardwarriors wil Maarten van Veen échte gesprekken voeren. Daarom trekt hij met zijn gitaar de straten in als stadstroubadour. Een interview voor Deventer Marketing. 


Stadstroubadour Deventer: zingend medicijn tegen kille Twittercultuur

Deventer – “Open. Vriendelijk. Trots, zonder arrogant te zijn.” Maarten van Veen denkt hardop na over zijn typering van Deventenaren. “Ja, zo zie ik het’’, zegt hij, nippend van zijn flat white in een koffiezaak aan de ‘Lange B’. Hoedje op, baardje bijgewerkt. Singer-songwriter-look on point. Of zijn beeld van de stad klopt? Hij gaat het de komende twee jaar ontdekken, als stadstroubadour.

‘Gewone’ mensen

Van Veen trekt de komende jaren door de gemeente en bezingt de verhalen van ‘gewone’ Deventenaren. Niet de mensen die altijd in de schijnwerpers staan, maar de mensen die niemand opmerkt tot ze er niet meer zijn. “Mensen die een buurtcentrum draaiende houden, een boeiende onderneming hebben of in een verzorgingstehuis werken’’, zegt de singer-songwriter. “Dat zijn de mensen waar ik nieuwsgierig naar ben. Met mijn liedjes wil ik ervoor zorgen dat zij gezien worden en hun verhaal erkenning krijgt.’’

Zien en luisteren

Van Veen wil de stad laten kennismaken met haar eigen verhalen. Want we zien en horen elkaar te weinig, vindt de troubadour. We leven in een wereld van korte soundbites, statements van 140 tekens en een focus op het spectaculaire en negatieve. “Ik vind het lastig dat we elkaar online soms zo verrot schelden. Wanneer we elkaar namelijk persoonlijk treffen heb je in 99 van de 100 gevallen een goed gesprek. Ook als je het niet met elkaar eens bent. Als ik als stadstroubadour kan bijdragen aan een wereld waarin we elkaar iets vaker zien en ontmoeten dan vind ik dat mooi.’’

“Wanneer we elkaar namelijk persoonlijk treffen heb je in 99 van de 100 gevallen een goed gesprek. Ook als je het niet met elkaar eens bent.”

En muziek is dé manier om die persoonlijke verhalen te vertellen, denkt Van Veen. “Muziek combineert melodie en taal, gevoel en verstand. Dat vind ik echt heel tof. Ik heb eerder liedjes gemaakt over levens van ouderen en het viel me op hoe mensen geraakt werden door die songs. Zijzelf maar ook hun omgeving. Blijkbaar kan een lied mensen verrassen en een verhaal op een bijzondere manier overbrengen.’’

Inhoudelijke luisterpop

Maar wat voor muziek kunnen we verwachten? Bij het woord troubadour doemen beelden op van kritische songwriters die de maatschappij een genadeloze spiegel voorhouden. De Bob Dylans, de Neil Youngs, of de Boudewijn de Groots van deze wereld. Is dat waar we rekening mee moeten houden de komende maanden?

“Ik bemoei me niet zo met de actualiteit, zoals de stadsdichter’’, zegt Van Veen. “Maar ik wil wel inhoudelijk sterke nummers maken. Ik houd van goede songteksten, ongeacht het genre. Van Rico en Sticks tot Wende Snijders. Tot wat voor nummers dat leidt? Neem het enthousiasme van Nielson, met de diepgang van Spinvis en je krijgt hopelijk mijn muziek. Noem het luisterpop.’’

Vriendelijk en open

En welke verhalen verwacht hij tegen te komen? “Dat kan ik natuurlijk nog niet inschatten, maar ik heb de stad tien jaar geleden leren kennen als vriendelijk en sociaal. Toen ik hier net woonde klopte ik aan bij het Burgerweeshuis en kreeg direct een kop koffie en een gesprek. Probeer dat maar eens bij bijvoorbeeld Tivoli in Utrecht. Die open houding past voor mij bij Deventer. Ik verwacht dat ook terug te zien in de gesprekken met bewoners.’’

Voor de stad

De komende maanden ontdekken we welke bewoners de troubadour in de spotlight zet. Hij heeft een lijstje kanshebbers, maar ziet ook graag de gemeente meedenken over interessante mensen. “Ik hoop dat de stadstroubadour als initiatief wordt omarmd door Deventer, net als de stadsdichter. Ik mag dan de initiatiefnemer zijn, ik hoop dat iemand het over twee jaar overneemt en een nieuwe traditie wordt ingezet. Hopelijk kan ik een sterke basis neerzetten en ervoor zorgen dat Deventenaren kennismaken met, en geïnteresseerd raken in, elkaars verhalen.’’

Dit verhaal werd gepubliceerd in opdracht van Deventer Marketing


Zakelijke interviews voor jouw bedrijf of organisatie?

Ben jij op zoek naar een tekstschrijver voor interviews? Ik versterk jouw communicatie graag met persoonlijke, inspirerende of zakelijke interviews met medewerkers, klanten of andere belangrijke mensen. Wil je weten wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Bel, mail, app of stuur een bericht en ontdek de mogelijkheden. Eerst meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.