Sneakergek wil Deventer ‘Deaupste’ stad van Nederland maken | Interview

Sneakergek wil Deventer ‘Deaupste’ stad van Nederland maken | Interview

Michael Hubner wil met DEAUP van Deventer het epicentrum van sneakerliefde maken in Nederland. Hoe hij dat doet? Lees het hier!


Sneakergek wil Deventer de ‘Deaupste’ stad van Nederland maken

Door Luuk Talens

Deventer – Zijn ouders keken hoofdschuddend toe wanneer hij als puber thuiskwam met het zoveelste paar sneakers. Zonde van zijn zuurverdiende bijbaancenten, dachten ze. Maar Michael Hübner wist beter. Zijn verzameldrang was een gouden investering. Het leidde namelijk tot sneakerstore Deaup, waarmee hij de liefde voor de sneaker door heel Nederland verspreidt.

Sneakerdimensie

Hij ontbijt op een bankje voor zijn winkel in de Kleine Overstraat. Witte sportsokken onder een opgerolde jeans, gestoken in een paar kleurrijke Saucony-sportschoenen. Door de etalageruit zien we een inrichting met triplexplaten en witte accenten, met tientallen kleurrijke sneakers als eyecatchers. “De winkel is als een schoenendoos waar je instapt. Je eigen sneakerdimensie’’, zegt Hübner.

De jonge ondernemer verkeert al van jongs af aan in dit parallelle universum. “Ik wilde altijd de nieuwste schoenen, omdat ik mensen toffe dingen wilde laten zien. Dat ging soms best ver. Ik heb wel eens week in een auto geslapen met vrienden om een speciale sneaker te kopen. Ik deelde inspiratie via platforms als Tumblr en Hyves waardoor ik voor veel mensen bekend kwam te staan als ‘die sneakerguy uit Deventer’.’’

Exclusieve modellen

Zijn passie voor de sneaker leidde tot kennis over merken, ontwerpers en bijzondere edities. Dat bleek goud waard toen een Amsterdammer 250 paar (gedragen) sneakers aanbood voor 6000 euro. “Dat lijkt veel, maar ik zag modellen die 1500 euro per paar konden opleveren. Samen met een vriend nam ik de gok.’’ Ze verkochten de exemplaren binnen no-time aan liefhebbers vanuit allerlei uithoeken van de wereld. “Van Hawaii tot Nieuw-Guinea en Japan. Mensen wisten ons online massaal te vinden.’’

De vrienden specialiseerden zich in het verkopen van tweedehands Limited Edition-sneakers. Ze struinden zolderkamers, beurzen en websites af, op zoek naar de meest unieke modellen. “Soms vonden we een model waarvan er maar één of twee bestonden. We hebben zelfs een keer een ontwerper bij onze beursstand gehad die niet begreep hoe wij aan zijn schoen kwamen. Dan doe je iets goed.’’

Deaup Deventer

Deaup groeide en vergaarde status binnen de sneakerwereld. Met bijna 9000 volgers op Instagram en een goed draaiende webshop zou je tevreden achterover kunnen leunen. Maar Hübner wilde meer. Hij wilde zijn merk uitbouwen en de liefde voor de sneaker verspreiden in zijn eigen stad. Daarom begon hij een ‘ouderwetse’ schoenenwinkel in de Kleine Overstraat, met bijzondere, maar betaalbare sneakers van merken als Arkk, Karhu, Fila, Vans, Puma en Saucony. “Waarom een winkel? Enerzijds omdat mensen simpelweg hun schoen willen passen en voelen. Anderzijds wil ik Deventenaren van klein tot groot voorzien van toffe schoenen. Ik geniet ervan als ik door de stad loop en mensen met mijn schoenen zie lopen. Ik stond als klein ventje met open mond te kijken naar veel te dure Nike Air Jordans bij sportwinkel COACH. Als ik nu diezelfde blik zie bij jochies in mijn winkel dan krijg ik gewoon kippenvel.’’

Monopoly

De geboren en getogen Deventenaar droomt ervan om zijn stad volledig ‘Deaup’ te maken. “Ik zou graag Monopoly spelen in het echt. Met steeds meer Deaup-zaken in deze straat. Een hippe Deaup-koffiebar, Deaup voor kinderen en misschien zelfs franchise-concepten in andere steden.’’ Om dat mogelijk te maken zoekt hij veel samenwerkingen op met jonge, creatieve geesten uit de stad. “Ik support bijvoorbeeld rapper Snelle en zanger Paul Sinha, verschillende DJ’s uit de stad en Thijs en Jay van YouTube-kanaal DeStraatOp met DEAUP-kleding. Ik liet Barber Kenny klanten knippen in mijn etalage en exposeerde werk van Carolien Wesselink en Ben Runneboom (kledingmerk Temple) in de zaak. Ik support graag lokale mensen die inspireren. Daarmee wil ik het samen-gevoel in de stad stimuleren, anderen een podium bieden en het merk Deaup versterken. Zo laten we zien dat je voor vette schoenen niet naar het westen hoeft, maar gewoon in Deventer kunt blijven.’’

Dit artikel werd geschreven voor Deventer Stadsmarketing. 



 

Interviews schrijven voor jouw bedrijf of organisatie?

Wil jij jouw communicatie versterken met professionele interviews? Als tekstschrijver en journalist kan ik jouw organisatie voorzien van originele persoonlijke verhalen met medewerkers, klanten, stadsgenoten of andere belangrijke mensen. Wil je weten wat ik voor jouw organisatie kan betekenen? Bel, mail, app of stuur een bericht en je weet direct wat de mogelijkheden zijn. Eerst nog even meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.

Geef een reactie