“Niet de Schouwburg, maar de stad wordt het podium” | Interview

“Niet de Schouwburg, maar de stad wordt het podium” | Interview

De Deventer Schouwburg wordt hard getroffen door de coronacrisis, terwijl de cijfers al niet denderend waren. Interim-directeur Gabriël Oostvogel heeft echter een plan. En ik ontdekte wat dat was.


“Niet de Schouwburg, maar de stad wordt het podium”

Deventer – Een vrouw tuurt nieuwsgierig door de glazen pui aan de Keizerstraat, terwijl haar hondje ongeduldig aan de riem trekt. Binnen ziet ze een donkere, stille schouwburgfoyer. Kaal, een beetje levenloos. Maar brandschoon, dat wel. “Ja, we hebben alles maar een beetje schoongemaakt en gerepareerd. Meer kunnen we niet echt doen. Heel onwerkelijk’’, omschrijft directeur (a.i.) Gabriël Oostvogel de situatie.

Deventer mist haar bruisende plek voor theater en muziek. En dat zal ook nog wel even moeten. In ieder geval tot juni, maar misschien nog wel langer. “Achter de schermen draaien programmeurs en communicatiemedewerkers overuren om de afgelaste voorstellingen te herprogrammeren en bezoekers op de hoogte te houden. Maar de situatie verandert per week. Blijven we straks dicht? Gaan we open voor minder bezoekers? Kunnen we ons programma afstemmen met andere theaters? Het is erg onzeker.’’

Wederopstanding

Ondanks die onzekerheid van de coronaperikelen werkt Oostvogel aan een ware wederopstanding van ‘zijn’ schouwburg. De Rotterdammer wil de Deventer Schouwburg de komende jaren veranderen van financieel zorgenkindje naar financieel gezond cultureel bolwerk. Hij presenteerde daarvoor afgelopen maand zijn plan, dat hij met NV Maatschappelijk Vastgoed (pandeigenaar namens de gemeente) en het Kunstcircuit opstelde.

“We kunnen met deze herfinanciering binnen een paar jaar gezond zijn én ons pand voorbereiden op de toekomst, zonder dat het de gemeente structureel extra subsidie kost.’’

Herfinanciering

“Er is een structureel financieel probleem, waardoor we ieder jaar een stevig verlies draaien’’, zegt Oostvogel. “Een groot deel daarvan komt doordat we gebruikmaken van een verouderd, energie slurpend gebouw met een hoge huur. Daardoor zijn de huisvestingslasten enorm (1,1 miljoen per jaar, red.). Door hier iets aan te doen kunnen we de Schouwburg eind 2021, begin 2022 al financieel gezond krijgen.’’

Oostvogel stelt daarom een herfinanciering voor, tegen de huidige (zeer lage) rente. Daardoor worden de maandelijkse kosten (veel) lager, en komt er zelfs geld vrij voor benodigde aanpassingen aan het pand. “Kort gezegd kost het plan dus eigenlijk geen geld’’, zegt Oostvogel. “We kunnen met deze herfinanciering binnen een paar jaar gezond zijn én ons pand voorbereiden op de toekomst, zonder dat het de gemeente structureel extra subsidie kost.’’

Stad als podium

Die toekomst ziet er voor de Schouwburg anders uit dan voorheen. Het theater was al ‘het podium van de stad’, nu streeft Oostvogel ernaar dit te verbreden naar ‘de stad als podium’. “We moeten breder kijken dan onze eigen instelling. Ik streef naar een nauwe samenwerking met andere culturele partijen als bijvoorbeeld Mimik en het Burgerweeshuis. Dat past ook goed in de ‘Cultuurvisie’ van de gemeente: een gezamenlijke programmering waarbij niet het instituut of het gebouw, maar het aanbod leidend is. Zo maken we samen de stad aantrekkelijker. En daar hebben we allemaal baat bij.’’

Oostvogel kijkt dan ook verder dan alleen zijn collega’s uit de cultuursector. Dit is volgens hem hét moment om de verbinding te maken met bijvoorbeeld het onderwijs en het bedrijfsleven. “Er komen interessante ontwikkelingen in de stad bij elkaar, waarbij samenwerking centraal staat. Denk bijvoorbeeld aan de Stadscampus. Wij kunnen hierin ook een belangrijke rol spelen.’’

Culturele hotspot

Door het vertrek van filmhuis De Keizer en de aanstaande verbouwing kunnen bestaande ruimtes namelijk een nieuwe, bredere invulling krijgen. “Zo willen we bijvoorbeeld onze theater- en filmzalen gebruiken voor colleges of lezingen. Ook kunnen we ruimtes verhuren voor congressen van de kennisbedrijven in de regio.’’

Daarnaast werken de Schouwburg en het Kunstcircuit aan een cultuurcafé op de begane grond op de plek van het Kunstcircuit. “We werken nog aan de precieze invulling, maar in het cultuurcafé willen we kunst, cultuur, onderwijs en ondernemerschap samenbrengen. Zo hebben we van ’s ochtends tot ’s avonds iets te bieden en brengen we levendigheid in de Keizerstraat.’’

Uitvoering

De vrouw met haar hond zal dus hopelijk over een paar maanden naar binnen kijken bij een bruisend cultureel bolwerk. Het plan van Oostvogel ligt nu bij de gemeente, die waarschijnlijk in het najaar beslist over de uitvoering. Oostvogel heeft goede hoop. “Iedereen heeft belang bij een oplossing voor het financiële probleem. Op deze manier doorgaan kost onnodig veel geld.’’

En kan de coronacrisis nog roet in het eten gooien? “De kosten van de coronacrisis voor de Deventer Schouwburg zijn een aparte kwestie. Maar wat de toekomst betreft kunnen we in anderhalf jaar grote stappen maken.’’  

Dit interview werd gepubliceerd namens Deventer Marketing in april 2020.


Interviews voor jouw organisatie?

Ben jij op zoek naar een tekstschrijver voor interessante interviews? Persoonlijke, boeiende of inspirerende verhalen met medewerkers, klanten of andere belangrijke mensen? Ik kijk graag wat ik voor jouw organisatie kan betekenen.  Bel, mail, app of stuur een bericht en ontdek de mogelijkheden. Eerst meer weten? Lees dan meer over mijn interviews.

Over de auteur

Luuk Talens administrator

Luuk Talens schrijft.